
נהלי בית הספר תשפ"ו
נהלי בית הספר
על מנת לקיים את אורח החיים הרצוי בבית הספר ובמטרה לשמור על ביטחון ובטיחות כלל התלמידים, עלינו להקפיד על מסגרת של כללי
משמעת ברורים ואחידים. ברחבי בית הספר מותקנות מצלמות מיגון והתראה. כמו כן, בית הספר מוקף גדר ויש שומר בשער.

תקנות ואיסורים מוחלטים
1. יש להישמע לכל איש צוות בבית הספר. על התלמידים להזדהות בשמם בפני כל איש צוות.
2. אין לנהוג באלימות פיזית ומילולית כלפי אדם ורכוש.
3. יציאה מבית הספר אפשרית רק באישור בכתב.
חל איסור לצאת מגבולות בית הספר אלא באישור.
בחטיבת הנעורים על התלמיד לחכות ליד המזכירות. עם הגעת ההורים, השומר יעדכן באפליקציה ויינתן אישור יציאה לתלמיד.
בית הספר יתייחס בחומרה יתירה לכל יציאה מתחומו ללא אישור.
במקרה שתלמיד עזב את שטח בית הספר ללא רשות הוא יורחק ליום אחד או יותר על פי חומרת המקרה, והחזרה לבית ספר תהיה לאחר שיחה ההורים.
4. יש להגיע אל בית הספר ולצאת ממנו בהסעות או בעזרת ההורים בלבד. אין לנסוע לבית הספר וממנו בטרמפים, באוטובוס, או בכל דרך אחרת. כמו-כן, אין להגיע לבית הספר מהים לאחר תחילת יום הלימודים, ואין ללכת לים לאחר סיום יום הלימודים.
5. על פי החוק האוסר על עישון במקומות ציבוריים ועל-פי חוזר מנכ"ל,
חל איסור מוחלט על עישון מכל סוג שהוא (סיגריות, נרגילה, סיגריות אלקטרוניות) ועל נשיאת סיגריות בשטח בית הספר וברציפי ההסעות,
כן באירועים הנערכים מטעם ביה"ס ובמסגרתו.
תלמידים הנראים מעשנים או נמצאים בחברת מעשנים אינם רשאים . להיכנס לשיעורים ביום המחרת
בפעם הראשונה התלמידים יחוייבו בכתיבת עבודה בנושא סכנות העישון ומניעת התופעה. הישנות התופעה תוביל לתגובה חמורה יותר.
6. מכשירים סלולריים:
בחטיבת הנעורים - מדי בוקר בשחרית, התלמידים יפקידו את הטלפונים בקופסה ייעודית ויקבלו אותם בחזרה בסוף יום הלימודים. קופסאות הטלפונים ישמרו במזכירות במהלך יום הלימודים.
בית הספר לא לוקח אחריות על הטלפונים, ומציע להכניס את המכשיר לנרתיק או לתיק קטן או להשאירו בבית.
תלמידים שייראו עם טלפון במהלך יום הלימודים, הטלפון יילקח ויופקד במזכירות ויימסר חזרה רק לאחד ההורים. במידה וההורים לא יגיעו עד סוף אותו היום, הטלפון יוחזר לתלמיד בסוף יום המחרת. כמו כן, תלמידים שיסרבו לתת את הטלפון לא יורשו להיכנס לשיעורים באותו יום. סירוב לתת את הטלפון הוא בבחינת אי הקשבה לאיש צוות ולכן יוביל להשעיה.
בחטיבה העליונה - חל איסור על שימוש בטלפון במהלך השיעורים, וכן על השמעת מוסיקה.
שכבות י' ו-י"א התלמידים יפקידו את הטלפונים בתחילת השיעור בתאים המיועדים לכך בכל כיתה וייקחו אותם בחזרה בסיומו.
בשכבת י"ב התלמידים יכניסו את הטלפונים לתיקים. במקרה של שימוש במכשיר הנייד ללא רשות המורה המכשיר יועבר למזכירות ביה"ס ויוחזר בסוף יום הלימודים. במקרים חוזרים יימסר הטלפון חזרה להורים.
7. חל איסור על הכנסת נשק מכל סוג לבית הספר (לדוגמה - סכין, אולר, אגרופן וכיוצא בזה).
8. אין להיכנס לשטח בית הספר עם כל כלי על גלגלים או עם כלי ממונע כגון סקייטבורד, אופניים וכו'. .
9. יש להימנע מהבאת חפצים יקרי ערך. בית הספר לא יישא באחריות במקרה של אובדן או נזק של ציוד יקר ערך. ב
10. חל איסור על חלוקת פליירים והזמנות לאירועים שונים בתוך תחומי בית הספר.
11. חל איסור על צילום ו/או הקלטה ללא ידיעת המצולם/המוקלט.
תלמידים העוברים על אחת התקנות והאיסורים הנ"ל - יטופלו באופן משמעתי על ידי הצוות החינוכי ועלולים להיות מורחקים מבית הספר.
טיפול באירועי משמעת חריגים
בית הספר מקיים תהליך של מדרג תגובות להפרות משמעת כדי לשמור על האקלים המיטבי.
קביעת דרך הטיפול ברמה פרטנית באירועים חריגים תיעשה תוך התייעצות בין מנהלות החטיבות, רכזי השכבה והמחנכים, וביידוע היועצות ומנהל בית הספר. במקרים חריגים, יופסק מהלך הלימודים הסדיר של התלמיד עד להחלטה בעניינו.
במקרים של ונדליזם - נזק לרכוש, התלמידים יישאו בעלות התיקון ותיבדק אפשרות שתיקון הנזק יבוצע על ידם.
בכל מקרה של אלימות יורחקו מבית הספר התלמידים המעורבים ליום אחד או יותר על פי חומרת המקרה ולפי שיקול הדעת של הצוות החינוכי.
פרטי כל אירוע חריג ודרך הטיפול בו יתועדו בתיק האישי של התלמיד וכן יתועדו ב"הערות מעקב" במשו"ב.
ביקור סדיר והיעדרויות
אנו רואים חשיבות גדולה מאוד בתהליכי הלמידה המתרחשים בבית הספר ולכן נוכחות סדירה של התלמידים חשובה מאוד. אנו מבחינים בין היעדרויות מוצדקות להיעדרויות בלתי מוצדקות. באחריות התלמיד/ה וההורים להודיע למחנך/ת על כל היעדרות (מוצדקת או שאינה מוצדקת).
היעדרויות מוצדקות (עם קבלת אישור בכתב) הן:
היעדרות עקב פעילות בית ספר
אישור רפואי
צווים ומבדקים מצה"ל או משנת שירות וממכינות
מבחני נהיגה
שיחה עם מורה או מחנך/ת או יועצת או רכזת
שמחה או אבל במשפחה - מדרגה ראשונה
היעדרות ממושכת עקב מחלה (הכוללת אישור רפואי)
משלחות נוער (מוסיקה, ספורט ועוד)
כל סיבה אחרת לא תיחשב כהיעדרות מוצדקת.
היעדרויות נוספות שאינן מוצדקות
-
על פי תקנות משרד החינוך, אין לתכנן נסיעה לחו"ל, לטיולים ולחופשות משפחתיות על חשבון ימי לימוד. היעדרות כזו תיחשב היעדרות לא מוצדקת. בכל מקרה של נסיעה לחו"ל יש לפנות בכתב למנהלת החטיבה וליידע על סיבת הנסיעה ותאריכי ההיעדרות.
-
על פי הנוהל, יועצת השכבה מחויבת לדווח לקב"ס (קצינת ביקור סדיר) על היעדרויות מעל עשרים שעות בחודש.
-
היעדרות משיעור לצורך מטלות בית ספריות אחרות או לשיעורים פרטניים, רק באישור של המחנך/ת והמורה המקצועי/ת המלמד/ת בשיעור זה, ובתנאי של השלמת החומר הנלמד.
-
בית הספר לא יאפשר מבחנים חוזרים או דחיית מועד להגשת עבודות בעקבות היעדרות לא מוצדקת.
השפעת היעדרויות על הציון
1. הציון יושפע מהיעדרויות בלתי מוצדקות תחת הסעיף של תפקוד לימודי.
2. איחורים והיעדרויות לא מוצדקות יגרמו להישארות של התלמיד/ה בבית הספר בשעות שמעבר לשעות הלמידה הרגילות, ולהשלמת החומר הלימודי.
3. היעדרויות לא מוצדקות פוגעות בציון התפקוד בתעודה.
4. היעדרות לא מוצדקת מפעילות חברתית תבוא לידי ביטוי בציון בתעודה. חלה על התלמיד/ה חובת השלמת הפעילות או הגשת עבודה עיונית בנושא (לפי הנחיית הצוות החינוכי). בחט"ע השתתפות בכל הפעילויות החברתיות הינה תנאי לקבלת תעודת הצטיינות שכבתית ולהשתתפות במסע לפולין.
5. בחטיבה העליונה - היעדרות מ-30% מהשיעורים לא תאפשר לגשת לבחינת הבגרות באותו המקצוע.
דרכי מעקב ותגובה בנוגע להיעדרויות
תוכנת המשו"ב (מעקב, שקיפות ובקרה) מאפשרת מתן מידע לגבי המצב הלימודי וההתנהגותי של התלמידים. מעקב ובקרה עבור התלמידים, ההורים והצוות החינוכי.
1. דיווח המורה המקצועי: באחריות המורה לנהל מעקב קבוע ודיווח באופן שוטף וסדיר בתוכנת המשו"ב. במידה ומסתמנת בעיית נוכחות על המורה ליידע את ההורים ואת המחנך/ת.
2. התייחסות המחנך/ת: באחריות המחנך/ת לטפל בתלמידים שצברו היעדרויות בכמה מקצועות בשיתוף עם יועצת ורכזת השכבה. בעת הצורך יהיה דיווח לקב"ס - קצינת ביקור סדיר מטעם המועצה. אופי הטיפול יסוכם במכתב, שעותק ממנו יצורף לתיק האישי ויישלח להורים.
3. מפגשי תלמידים-הורים- מורים: לקראת מפגשים אלה, באחריות הצוות החינוכי לתאר תמונת מצב אודות נוכחות ותפקוד התלמידים, וליידע את התלמידים ואת ההורים במפגש ביניהם.
דרכי הערכה
הציון של התלמידים בבית הספר מורכב מתפקוד ומהישגים. התפקוד בתעודה מהווה 40% מהציון המשוקלל בחטיבת הנעורים ו-30% בחטיבה העליונה.
התפקוד הלימודי כולל: נוכחות והשתתפות בשיעורים, הגעה בזמן ועם הציוד הלימודי הנדרש, הכנת שיעורי בית ותפקוד בשיעורים בהתאם לדרישות המורה.
ההישג בתעודה מהווה 60% מהציון המשוקלל בחטיבת הנעורים ו-70% בחטיבה העליונה. ההישג כולל: איכות המטלות בשיעורים ובשיעורי הבית, עבודות חקר, בחנים, מבחנים, פרויקטים ותוצרים מסוגים שונים בהתאם לדרישות המורה. בזה"ב ובחינוך גופני 605 מהציון הוא תפקוד ו - 40% הישגים.
נוהל מבחנים
1. בבית הספר מתקיימים מבחנים בהתאם ללוח מבחנים שכבתי. לוח המבחנים מפורסם באתר בית הספר ומתעדכן מעת לעת. . מותר לקיים מבחן אחד ביום ועד שלושה בשבוע. (אין הכוונה לבחנים שעליהם אין חובת הודעה מראש).
2. באחריות התלמידים להתעדכן במועד המבחנים המפורסם בלוח המבחנים.
3. באחריות המורה להודיע לתלמידים שבוע מראש על נושאי המבחן, ולפרסם את ציוני
המבחנים לא יאוחר משבועיים ממועד המבחן.
4. בחט"ע: ניתן לערער על ציון בכתב בפני המורה המקצועי. במידת הצורך ניתן לערער בכתב בפני רכז המקצוע ו/או רכזת ההוראה. בחט"ן: תלמידים בלבד רשאים לערער על ציון בתעודה באמצעות טופס דיגיטלי שיישלח לתלמידים על-ידי המחנך/ת.
5. תלמידים שסיימו את שנת הלימודים עם ציונים נמוכים ועם הערות על התנהגות לא ראויה, יידונו בוועדה פדגוגית המורכבת מהצוות החינוכי המלווה. ייצא מכתב אל התלמיד והוריו עם החלטות הוועדה (לרבות מבחני או עבודות קיץ).
6. תלמידים שלא ביצעו את מטלות הקיץ, לא יורשו להתחיל את שנת הלימודים הבאה עד להשלמת המשימה.
7. תלמידים שקיבלו ציון נכשל יידרשו לשפר את ההישגים.
מועד מיוחד למבחנים
1. במבחן במועד מיוחד רשאי להבחן תלמיד שנעדר ממבחן מסיבה מוצדקת (כפי שמפורט בסעיף היעדרויות) וקיבל על כך את אישור המחנך/ת.
2. מבחנים במועד מיוחד יתקיימו בחט"ע בימי שישי אחת לשבועיים וחט"ן בשעות 8-9. יש להתעדכן בכך ולהירשם מראש.
3. לא יינתנו התאמות לימודיות לנבחנים במועדים המיוחדים.
4. תלמידים רשאים להיבחן פעמיים במחצית באישור רכזות ההוראה.
5. במתמטיקה - בחט"ע: תלמידים מחוייבים להיבחן בשני מבחנים במחצית מתוך שלושה. המבחן השלישי יתקיים ביום שישי לקראת סיום המחצית. בחט"ן: יתקיים מועד מיוחד פעמיים במחצית. במועדים אלה תהיה נוכחות של מורים למתמטיקה ותינתן תוספת זמן (באחריות התלמידים להתעדכן במועד המדויק).
טוהר הבחינות
המושג "טוהר הבחינות" משמעותו כתיבת מבחנים, בחנים, עבודותת ופרויקטים בהגינות וביושר, תוך שמירה קפדנית על כללי ההיבחנות. הקפדה על טוהר הבחינות הינה ערך של יושרה אישית, המאפשרת לשקף באופן אמין ידע ובקיעות בחומר הנלמד.
לפיכך, חל איסור מוחלט להעתיק במבחנים. העתקה במבחן תביא לפסילתו..
אסורה עזרה לנבחן אחר או קבלת עזרה מנבחן אחר, שיחה, העברה או קבלת מידע.
אסורה העתקת עבודה כולה או חלקה מאתר אינטרנט, בינה מלאכותית, חבר או מקור אחר.
התאמות להיבחנות
אנו עושים מאמצים רבים על מנת לאפשר לכל תלמיד/ה להיבחן בצורה המיטבית ולפי המלצות האבחון. יחד עם זאת, איננו מתחייבים כי נצליח לאפשר את כל ההתאמות במבחנים לאורך השנה בכל המקצועות.
במבחני מתכונת ובמבחני הבגרות יינתנו לכל התלמידים התאמות להיבחנות המגיעות להם על פי אישורי משרד החינוך. להלן קישור לנהלי מבחני בגרות בהתאם לחוזר מנכ"ל:
בחט"ן אין התאמות במבחנים על-פי החלטת משרד החינוך. תוספת זמן ניתנת לכולם.
תלמידים דיפרנציאלים ועולים חדשים ייבחנו בנפרד במבחנים שכבתיים.
מעבר לחטיבה העליונה
המעבר מחטיבת הנעורים לחטיבה העליונה אינו אוטומטי. בסיום המחצית הראשונה של כיתה ט', מתכנסת ועדת ייעוץ לדיון על המשך הלימודים של כל התלמידים על-פי הקריטריונים לקבלה לחטיבה העליונה ועל סמך ההיכרות עימם. לוועדה זו אפשרות לא לקבל תלמידים לחטיבה העליונה. הוועדה מתכנסת בשנית לקראת סיום שנת הלימודים.
הקריטריונים לכניסה לחטיבה העליונה
1. היבטים לימודיים: הלימודים בחטיבה העליונה הם עיוניים בעיקרם. תלמידים בכיתה ט' עם שלושה ציונים שליליים ומעלה בתעודת אמצע השנה, ועל פי דיווח המורים וההישגים במבחני המיון, לא יוכל להשתלב בכיתה עיונית רגילה לבגרות, ויומלץ על ידי הצוות החינוכי שיבוץ מתאים.
2. היבטים תפקודיים: הלימודים בחטיבה העליונה ובחטיבת הנעורים, מתקיימים בקבוצות למידה ודורשים רצינות ואחריות. תלמידים בכיתה ט' עם שלוש הערות שליליות ומעלה בהתנהגות ובתפקוד בתעודה לא יתקבלו לחטיבה העליונה באופן אוטומטי.
3. היבטים התנהגותיים: השמירה על בית ספר ללא אלימות הוא ערך שאנו מקפידים על קיומו. ההערכה על התנהגות ניתנת על ידי הצוות החינוכי בוועדה מיוחדת שתפקידה לקבוע המשך לימודיהם של תלמידי ט' בחטיבה העליונה. בוועדה נדונים עניינים הקשורים בהתנהגות, בתפקוד הלימודי ובהישגים. תלמידים שלא יעמדו בתנאים שנקבעו לא רשאים לעלות לכיתה י' בבית הספר "המשותף חוף הכרמל".
תעודת הבגרות
בחינות הבגרות החיצוניות מתקיימות בכיתה י"א וי"ב (למעט תנ"ך המתקיימת בכיתה י') בכל מקצוע קיימת חלוקה שבה 70% מהחומר הנלמד מוערך בעזרת בחינת בגרות חיצונית ו-30% מהחומר מוערך בהערכה חלופית (עבודות חקר, סיורים, יצירות) על ידי מורי בית הספר.
ציון בחינת הבגרות שמשקלו 70% מורכב מציון הגשה בית ספרי ומציון בחינה חיצונית.
הציון הבית ספרי - 30% מהבגרות, מדווח למשרד החינוך בשנה שבה הוא נלמד והוא אינו ניתן לשינוי אט לתיקון. לכן ישנה חשיבות גבוהה בלמידה משמעותית, רצינית ועקבית לאורך כל שנות הלימודים בחטיבה העליונה.
**הערה: במקצוע האזרחות: משקל הבחינה החיצונית הוא 80% ומטלת הביצוע מהווה 20% מהציון הסופי. בהיסטוריה משקל הבחינה החיצונית הוא 40% והציון הפנימי 60%
תנאים לקבלת זכאות לתעודת בגרות:
1. לצד ההיבחנות במקצועות הליבה, מקצועות הבחירה ובמקצועות אנגלית ומתמטיקה, קיימים מקצועות חובה שהם תנאי לקבלת תעודת בגרות ושבהם הציון צריך להיות 'עובר': יחידה מדעית, שני קורסים שונים במסגרת השכלה כללית ולימודי זה"ב - חינוך תעבורתי.
מקצועות אלה נלמדים בכיתה י'. ההישגים מדווחים למשרד החינוך בסוף השנה ולא ניתן לשנותם.
2. ציון 'עובר' בחינוך גופני בשקלול שלוש השנים.
3. ציון 'עובר' בבחינת הבגרות בלשון.
4. מעורבות חברתית - על כל התלמידים לקחת חלק בפעילות התנדבות קהילתית, אישית וקבוצתית.
-
האחריות להתנדבות האישית היא על התלמידים ובאחריותם למצוא מקום התנדבות מתאים ואיש קשר אשר ייתן משוב והערכה לפעילותו (60 שעות בכיתה י', 30 שעות בכיתה י"א).
-
בתחילת השנה תתקיים חשיפה לסוגים שונים של פעילויות שבהן יוכלו התלמידים. לתרום מזמנם ומכישרונם. לרשות התלמידים רכזת מעורבות חברתית שתפקידה לסייע במציאת מקום התנדבות מתאים.
-
התנדבות קבוצתית היא באחריות מחנכי הכיתות ונעשית בימים מרוכזים בשעות הלימודים (30 שעות בכיתה י', 30 שעות בכיתה י"א ו-30 שעות בכיתה י"ב).
בברכת הצלחה -הנהלת בית הספר.
