נהלי בית הספר תשפ"ה
כדי לקיים את אורח החיים הרצוי בבית הספר ובמטרה לשמור על ביטחון ובטיחות כלל התלמידים, עלינו להקפיד על מסגרת של כללי משמעת ברורים ואחידים. בית הספר אחראי על תלמידיו במסגרת יום הלימודים ולפיכך פועל כדי לשמור ולהגן עליהם. לכן במספר מקומות בבית הספר מותקנות מצלמות מיגון והתראה. כמו כן, בית הספר מוקף גדר ויש שומר בשער.
תקנות ואיסורים מוחלטים
1. יש להישמע לכל איש צוות בבית הספר.
2. אין לנהוג באלימות פיזית ומילולית כלפי אדם ורכוש
3. יציאה מבית הספר אפשרית רק באישור בכתב. חל איסור לצאת מגבולות בית הספר אלא באישור.
בחטיבת הנעורים עם הגעת ההורים, השומר יתקשר למזכירות ויינתן אישור יציאה לתלמיד.
בית הספר יתייחס בחומרה יתירה בכל יציאה ללא אישור.
במקרה שתלמיד עזב את שטח בית הספר ללא רשות הוא יורחק ליום אחד או יותר על פי חומרת המקרה, והחזרה לבית ספר תהיה לאחר שיחה ההורים.
4. יש להגיע אל בית הספר ולצאת ממנו בהסעות או בעזרת ההורים בלבד. אין לנסוע לבית הספר וממנו בטרמפים, באוטובוס, או בכל דרך אחרת. כמו-כן, אין להגיע לבית הספר מהים לאחר תחילת יום הלימודים, ואין ללכת לים לאחר סיום יום הלימודים.
5. על פי החוק האוסר על עישון במקומות ציבוריים ועל-פי חוזר מנכ"ל,
חל איסור מוחלט על עישון מכל סוג שהוא (סיגריות, נרגילה, סיגריות אלקטרוניות) ועל נשיאת סיגריות בשטח בית הספר וברציפי ההסעות,
כן באירועים הנערכים מטעם ביה"ס ובמסגרתו.
תלמידים הנראים מעשנים או נמצאים בחברת מעשנים אינם רשאים להיכנס לשיעורים ביום המחרת
התלמידים יחוייבו בכתיבת עבודה בנושא סכנות העישון ומניעת התופעה. הישנות התופעה תוביל לתגובה חמורה יותר.
התלמידים מחוייבים להזדהות בשמם בפני כל איש צוות
6. מכשירים סלולריים:
בחטיבה העליונה - חל איסור על שימוש בטלפון במהלך השיעורים, וכן על השמעת מוסיקה. בשכבת י' התלמידים יימסרו את הטלפונים בתחילת השיעור ויקבלו אותם חזרה בסיומו. בשכבות יא ו-יב' התלמידים יכניסו את הטלפונים לתיקים. במקרה של שימוש במכשיר הנייד ללא רשות המורה המכשיר יועבר למזכירות ביה"ס ויוחזר בסוף יום הלימודים. במקרים חוזרים יימסר הטלפון חזרה להורים.
בחטיבת הנעורים - מדי בוקר בשחרית, התלמידים יפקידו את הטלפונים בקופסה ייעודית ויוחזרו בסוף יום הלימודים. הטלפונים יופקדו בקופסאות מתאימות במזכירות וישמרו שם במהלך יום הלימודים.
בית הספר לא לוקח אחריות על הטלפונים, ומציע להכניס את המכשיר בנרתיק או תיק קטן או להשאירו בבית.
תלמידים שייראו עם טלפון במהלך יום הלימודים, הטלפון יופקד במזכירות ויימסר חזרה רק לאחד ההורים. במידה וההורים לא יגיעו עד סוף אותו היום, הטלפון יוחזר לתלמיד בסוף יום המחרת. כמו כן, תלמידים שיסרבו לתת את הטלפון לא יורשו להיכנס לשיעורים באותו יום. סירוב לתת את הטלפון הוא בבחינת אי הקשבה לאיש צוותו לכן יכול להביא להשעיה. כניסה לשיעורים באותו יום ואף להשעיה.
7. חל איסור על הכנסת נשק מכל סוג לבית הספר (לדוגמה - סכין, אולר, אגרופן וכיוצא בזה).
8. אין להיכנס לשטח בית הספר עם כל כלי על גלגלים או עם כלי ממונע כגון סקייטבורד, אופניים וכו'. .
9. בית הספר לא יישא באחריות במקרה של אובדן או נזק של ציוד יקר ערך. לכן, עדיף להימנע מהבאת חפצים יקרי ערך.
10. חל איסור על חלוקת פליירים והזמנות לאירועים שונים בתוך תחומי בית הספר.
תלמידים העוברים על אחת התקנות והאיסורים הנ"ל - יטופלו באופן משמעתי על ידי הצוות החינוכי ועלולים להיות מורחקים מבית הספר.
טיפול באירועי משמעת חריגים
בית הספר מקיים תהליך של מדרג תגובות להפרות משמעת כדי לשמור על האקלים המיטבי.
קביעת דרך הטיפול ברמה פרטנית באירועים חריגים תיעשה תוך התייעצות בין מנהלות החטיבות, רכזות השכבה והמחנכים, וביידוע היועצות ומנהל בית הספר. במקרים חריגים, יופסק מהלך הלימודים הסדיר של התלמיד עד להחלטה בעניינו.
במקרים של ונדליזם - נזק לרכוש, התלמידים יישאו בעלות התיקון ותיבדק אפשרות שתיקון הנזק יבוצע על ידם.
בכל מקרה של אלימות יורחקו מבית הספר התלמידים המעורבים ליום אחד או יותר על פי חומרת המקרה ולפי שיקול הדעת של הצוות החינוכי.
פרטי כל אירוע חריג ודרך הטיפול בו יתועדו בתיק האישי של התלמיד וכן יתועדו ב"הערות מעקב" במשו"ב.
התייחסות בית הספר להיעדרויות
אנו רואים חשיבות גדולה מאוד בתהליכי הלמידה המתרחשים בבית הספר ולכן נוכחות סדירה של התלמידים חשובה מאוד. אנו מבחינים בין היעדרויות מוצדקות להיעדרויות בלתי מוצדקות. באחריות התלמיד/ה וההורים להודיע למחנך/ת על כל היעדרות (מוצדקת או שאינה מוצדקת).
היעדרויות מוצדקות (עם קבלת אישור בכתב) הן:
-
היעדרות עקב פעילות בית ספרי
-
אישור רפואי או אישור הורים על מחלה (עד שלושה ימים)
-
צווים ומבדקים מצה"ל או משנת שירות וממכינות
-
מבחני נהיגה
-
שיחה עם מורה או מחנך/ת או יועצת או רכזת
-
שמחה או אבל במשפחה - מדרגה ראשונה
-
היעדרות ממושכת עקב מחלה (הכוללת אישור רפואי)
-
משלחות נוער (מוסיקה, ספורט ועוד)
כל סיבה אחרת לא תיחשב כהיעדרות מוצדקת.
היעדרויות נוספות שאינן מוצדקות
-
על פי תקנות משרד החינוך, אין לתכנן נסיעה לחו"ל, לטיולים ולחופשות משפחתיות על חשבון ימי לימוד. היעדרות כזו תיחשב היעדרות לא מוצדקת. בכל מקרה של נסיעה לחו"ל יש לפנות בכתב למנהלת החטיבה וליידע על סיבת הנסיעה ותאריכי ההיעדרות.
-
על פי הנוהל, יועצת השכבה מחויבת לדווח לקב"ס (קצינת ביקור סדיר) על היעדרויות מעל עשרים שעות בחודש.
-
היעדרות משיעור לצורך מטלות בית ספריות אחרות או לשיעורים פרטניים, רק באישור של המחנך/ת והמורה המקצועי/ת המלמד/ת בשיעור זה, ובתנאי של השלמת החומר הנלמד.
-
בית הספר לא יאפשר מבחנים חוזרים או דחיית מועד להגשת עבודות בעקבות היעדרות לא מוצדקת.
השפעת היעדרויות על הציון
1. הציון יושפע מהיעדרויות בלתי מוצדקות תחת הסעיף של תפקוד לימודי.
2. איחורים והיעדרויות לא מוצדקות יגרמו להישארות של התלמיד/ה בבית הספר בשעות שמעבר לשעות הלמידה הרגילות, או להגעה ב-8:00 בבוקר ולהשלמת החומר הלימודי.
3. שלושה איחורים לא מוצדקים מהווים היעדרות לא מוצדקת משיעור שלם.
4. היעדרויות לא מוצדקות ביותר ממחצית השיעורים במקצוע מסוים, יגרמו לציון נכשל במקצוע, ללא קשר להישגים הלימודיים.
5. היעדרות לא מוצדקת מפעילות חברתית תבוא לידי ביטוי בציון בתעודה. חלה על התלמיד/ה חובת השלמת הפעילות או הגשת עבודה עיונית בנושא (לפי הנחיית הצוות החינוכי).
6. בחטיבה העליונה - היעדרות מ-30% מהשיעורים לא תאפשר לגשת לבחינת הבגרות באותו המקצוע.
דרכי מעקב ותגובה בנוגע להיעדרויות
תוכנת המשו"ב (מעקב, שקיפות ובקרה) מאפשרת מתן מידע לגבי המצב הלימודי וההתנהגותי של התלמידים. מעקב ובקרה עבור התלמידים, ההורים והצוות החינוכי.
1. דיווח המורה המקצועי: באחריות המורה לנהל מעקב קבוע ודיווח באופן שוטף וסדיר בתוכנת המשו"ב. במידה ומסתמנת בעיית נוכחות על המורה ליידע את ההורים ואת המחנך/ת.
2. התייחסות המחנך/ת: באחריות המחנך/ת טיפול בתלמידים שצברו היעדרויות בכמה מקצועות בשיתוף עם יועצת ורכזת השכבה. בעת הצורך יהיה דיווח לקב"ס - קצינת ביקור סדיר מטעם המועצה. אופי הטיפול יסוכם במכתב, שעותק ממנו יצורף לתיק האישי ויישלח להורים.
3. מפגשי תלמידים-הורים-מורים: לקראת מפגשים אלה, באחריות הצוות החינוכי לתאר תמונת מצב אודות נוכחות ותפקוד התלמידים, וליידע את התלמידים ואת ההורים במפגש ביניהם.
דרכי הערכה
הציון של התלמידים בבית הספר מורכב מתפקוד ומהישגים. התפקוד בתעודה מהווה 40% מהציון המשוקלל בחטיבת הנעורים ו-30% בחטיבה העליונה. התפקוד הלימודי כולל: נוכחות והשתתפות בשיעורים, הגעה בזמן ועם הציוד הלימודי הנדרש, הכנת שיעורי בית ותפקוד בשיעורים בהתאם לדרישות המורה. ההישג בתעודה מהווה 60% מהציון המשוקלל בחטיבת הנעורים ו-70% בחטיבה העליונה. ההישג כולל: איכות המטלות בשיעורים ובשיעורי הבית, עבודות חקר, בחנים, מבחנים, פרויקטים ותוצרים מסוגים שונים בהתאם לדרישות המורה.
נוהל מבחנים
1. בבית הספר מתקיימים מבחנים בהתאם ללוח מבחנים שכבתי. לוח המבחנים מפורסם בתחילת כל מחצית באתר בית הספר. מותר לקיים מבחן אחד ביום ועד שלושה בשבוע. (אין הכוונה לבחנים שעליהם אין חובת הודעה מראש).
2. באחריות התלמידים להתעדכן במועד המבחנים המפורסם בלוח המבחנים.
3. באחריות המורה להודיע לתלמידים שבוע מראש על נושאי המבחן, ולפרסם את ציוני
המבחנים לא יאוחר משבועיים ממועד המבחן.
4. בחט"ע: ניתן לערער על ציון בכתב בפני המורה המקצועי. במידת הצורך ניתן לערער בכתב בפני רכז המקצוע ו/או רכזת ההוראה. בחט"ן: תלמידים בלבד רשאים לערער על ציון בתעודה באמצעות טופס דיגיטלי שיישלח לתלמידים על-ידי המחנך/ת.
5. תלמידים שסיימו את שנת הלימודים עם ציונים נמוכים ועם הערות על התנהגות לא ראויה, יידונו בוועדה פדגוגית המורכבת מהצוות החינוכי המלווה. ייצא מכתב אל התלמיד והוריו עם החלטות הוועדה (לרבות מבחני או עבודות קיץ).
6. תלמידים שלא ביצעו את מטלות הקיץ, לא יורשו להתחיל את שנת הלימודים הבאה עד להשלמת המשימה.
7. תלמידים שקיבלו ציון נכשל יידרשו לשפר את ההישגים.
מועד מיוחד למבחנים
1. במבחן במועד מיוחד רשאי להבחן תלמיד שנעדר ממבחן מסיבה מוצדקת (כפי שמפורט בסעיף היעדרויות) וקיבל על כך את אישור המחנך/ת.
2. מבחנים במועד מיוחד יתקיימו רק בזמנים שייקבעו על פי המערכת - יש להתעדכן בכך ולהירשם מראש.
3. התאמות לימודיות לנבחנים במועדים המיוחדים יינתנו רק במידת האפשר.
4. לגבי היבחנות במועד מיוחד - תלמידים רשאים להיבחן פעמיים במחצית באישור רכזות ההוראה.
5. במתמטיקה - בחט"ע: תלמידים מחוייבים להיבחן בשני מבחנים במחצית מתוך שלושה. המבחן השלישי יתקיים ביום שישי לקראת סיום המחצית. בחט"ן: תלמידים שלא היו באחד משני מועדי המבחן, ייבחנו במועד מיוחד ביום חמישי עם סיום יום הלימודים. במועדים אלה תהיה נוכחות של מורים למתמטיקה ותינתן תוספת זמן (באחריות התלמידים להתעדכן במועד המדויק).
התלמידים מחויבים להקפיד על טוהר הבחינות - חל איסור מוחלט להעתיק במבחנים.
חשד להעתקה עלול לפסול את המבחן (בדומה למבחני בגרות).
התאמות להיבחנות
אנו עושים מאמצים רבים על מנת לאפשר לכל תלמיד/ה להיבחן בצורה המיטבית ולפי המלצות האבחון. יחד עם זאת, איננו מתחייבים כי נצליח לאפשר את כל ההתאמות במבחנים לאורך השנה בכל המקצועות.
במבחני מתכונת ובמבחני הבגרות יינתנו לכל התלמידים התאמות להיבחנות המגיעות להם על פי אישורי משרד החינוך. להלן קישור לנהלי מבחני בגרות בהתאם לחוזר מנכ"ל:
בחט"ן אין התאמות במבחנים על-פי החלטת משרד החינוך. תוספת זמן ניתנת לכולם.
תלמידים דיפרנציאלים ועולים חדשים ייבחנו בנפרד במבחנים שכבתיים.
מעבר לחטיבה העליונה
המעבר מחטיבת הנעורים לחטיבה העליונה אינו אוטומטי. בסיום המחצית הראשונה של כיתה ט', מתכנסת ועדת ייעוץ לדיון על המשך הלימודים של כל התלמידים על-פי הקריטריונים לקבלה לחטיבה העליונה ועל סמך ההיכרות עימם. לוועדה זו אפשרות לא לקבל תלמידים לחטיבה העליונה. הוועדה מתכנסת בשנית לקראת סיום שנת הלימודים.
הקריטריונים לכניסה לחטיבה העליונה
1. קריטריונים לימודיים: הלימודים בחטיבה העליונה הם עיוניים בעיקרם תלמידים בכיתה ט' עם שלושה ציונים שליליים ומעלה בתעודת אמצע השנה, ועל פי דיווח המורים וההישגים במבחני המיון, לא יוכל להשתלב בכיתה עיונית רגילה לבגרות, ויומלץ על ידי הצוות החינוכי שיבוץ מתאים.
2. קריטריונים תפקודיים: הלימודים בחטיבה העליונה ובחטיבת הנעורים, מתקיימים בקבוצות למידה ודורשים רצינות ואחריות. תלמידים בכיתה ט' עם שלוש הערות שליליות ומעלה בהתנהגות ובתפקוד בתעודה לא יתקבלו לחטיבה העליונה באופן אוטומטי.
3. קריטריונים התנהגותיים: השמירה על בית ספר ללא אלימות הוא ערך שאנו מקפידים על קיומו. ההערכה על התנהגות ניתנת על ידי הצוות החינוכי.
בוועדה מיוחדת שתפקידה לקבוע המשך לימודיהם של תלמידי ט' בחטיבה העליונה, נדונים עניינים הקשורים בהתנהגויות, בתפקוד הלימודי ובהישגים. תלמידים שלא יעמדו בקריטריונים שנקבעו לא יווכל לעלות לכיתה י' בבית הספר "המשותף חוף הכרמל".
תעודת הבגרות
בחינות הבגרות החיצוניות מתקיימות בכיתה י"א וי"ב בלבד. בכל מקצוע קיימת חלוקה שבה 70% מהחומר הנלמד מוערך בעזרת בחינת בגרות חיצונית ו-30% מהחומר מוערך בהערכה חלופית (עבודות חקר, סיורים, יצירות) על ידי מורי בית הספר.
ציון בחינת הבגרות שמשקלו 70% מורכב מציון הגשה בית ספרי (30%) ומציון בחינה חיצונית (40%).
הציון הבית ספרי - 30% מדווח למשרד החינוך בשנה שבה הוא נלמד והוא אינו ניתן לשינוי או לתיקון. לכן ישנה חשיבות גבוהה בלמידה משמעותית, רצינית ועקבית לאורך כל שנות הלימודים בחטיבה העליונה.
**הערה: במקצוע האזרחות: משקל הבחינה החיצונית הוא 80% ומטלת הביצוע מהווה 20% מהציון הסופי.
תנאים לקבלת זכאות לתעודת בגרות:
1. לצד ההיבחנות במקצועות הליבה, מקצועות הבחירה ובמקצועות אנגלית ומתמטיקה, קיימים מקצועות חובה שהם תנאי לקבלת תעודת בגרות ושבהם הציון צריך להיות 'עובר': יחידה מדעית, שני קורסים שונים במסגרת השכלה כללית ולימודי זה"ב - חינוך תעבורתי.
מקצועות אלה נלמדים בכיתה י'. ההישגים מדווחים למשרד החינוך בסוף השנה ולא ניתן לשנותם.
2. מעורבות חברתית - על כל התלמידים לקחת חלק בפעילות התנדבות קהילתית, אישית וקבוצתית.
-
האחריות להתנדבות האישית היא על התלמידים ובאחריותם למצוא מקום התנדבות מתאים ואיש קשר אשר ייתן משוב והערכה לפעילותו (60 שעות בכיתה י', 30 שעות בכיתה י"א).
-
בתחילת השנה תתקיים חשיפה לסוגים שונים של פעילויות שבהן יוכלו התלמידים. לתרום מזמנם ומכישרונם. לרשות התלמידים רכזת מעורבות חברתית שתפקידה לסייע במציאת מקום התנדבות מתאים.
-
התנדבות קבוצתית היא באחריות מחנכי הכיתות ונעשית בימים מרוכזים בשעות הלימודים (30 שעות בכיתה י', 30 שעות בכיתה י"א ו-30 שעות בכיתה י"ב).
בברכת הצלחה -הנהלת בית הספר.